Raija Lummi – koulusydämellä



 

Hyvää Koulua! Pidän kovaa ääntä koulun puolesta!







Lue kirjoitukseni myös Suomen kauppa- ja kulttuuriopettajien sivuilta alla olevasta linkistä. 



Olen toisen kauden kaupunginvaltuutettu Torniosta. Olen ollut koulutuslautakunnassa, sosiaali- ja terveyslautakunnassa ja nyt olen hallituksen jäsen, joten olen aitiopaikalla kuntalaisen kaikkiin käytännön asioihin.

Olen lehtori Lapin ammattikorkeakoulussa. Koulutukseltani olen filosofian maisteri Oulun yliopistosta, aineinani saksa ja ruotsi. 2000-luvun alussa valmistuin opinto-ohjaajaksi ammatillisesta opettajakorkeakoulusta Hamkissa, Hämeenlinnassa.

Olen kauppa- ja kulttuuriopettajien yhteysopettaja Torniossa. Yhdistystoiminta on sydäntä lähellä. Pidän ääntä koulutuksen puolesta. Olen ollut pian 30 vuotta lehtori ammatillisella puolella. Yleissivistävä koulu on kaiken perusta. Varhaiskasvatus ja alakoulu luovat perustan lapsen koulutielle.

Pisa-peruskoulu pitää pelastaa. Meillä ei ole varaa menettää yhtään nuorta. Lukion ja ammatillisen 2. asteen pitää pysyä lähellä nuoren kotia tai muuta hänen tukiverkostoa. Ammattikoulun käyneillä pitää jatkossakin olla yhtäläiset mahdollisuudet hakea jatko-opintoihin korkeakouluun ja yliopistoon. Tätä ei saa unohtaa päätöksiä tehtäessä. Siksi ammatillista koulutusta ei saa liiaksi kaventaa vain muutamaan koulutukseen ja liikaa työelämän kapeita ja ohimeneviä tarpeita tottelevaksi. Silloin mennään ojasta allikkoon ja oppi kaatuu ojaan. Yleissivistävyys tulee turvata myös ammatillisessa koulutuksessa!

Otan ammattikorkeakoulussa vastaan opiskelijat, jotka ovat suorittaneet edelliset kouluasteet. Arvostan suuresti kollegoideni työtä opiskelijan aiemmilla kouluasteilla. Mitä paremmin koulu toimii opiskelijani aiemmilla kouluasteilla, sitä paremmin voin jatkaa työtäni opiskelijoiden tukijana ja opettajana.

Kommentit